Besökstoppen

busywoman.blogg.se

2014-04-30
23:46:11

Libanesiska kåldolmar -en av mina favoriter
 
Blanda köttfärs med ris som blötlagts i varmt vatten några minuter samt foulfoul krydda ( 7 kryddor ) och salt
 
 
 
      Koka ett vitkålshuvud i saltat vatten ca tjugo minuter och låt sedan stå på eftervärme några timmar. Därefter lägg det i en skål med kallt vatten så det täcker och lossa försiktigt, från vitkålsroten, under vattnet så går det loss lättare.
 
 
 
      Ta bort den tjockaste delen av bladet och lägg i lite färsblandning. vik upp kanterna och rulla.
 
 
     
      Några blad är aldeles för stora då kan man dela dem. se nedan.
 
 
 
 
      Jag gjorde tydligen för mycket färsblandning så jag hackade ner lite av kålresterna
 
 
      Lägg rullen i ett tygstycke (tunt bommulstyg fungerar bra)
 
 

      Sedan stekte jag kött av typen grytbitar,högrev, med lite kryddor och salt. Därefter la jag i köttet på botten av grytan och lade i alla dolmar om det finns plats kan man lägga i den stora rullen också. Jag lade den i en annan kastrull då den inte fick plats. 
 
     Lägg dolmarna med öppningen neråt och häll på vatten blandat med buljong ev salta mer koka på svag värme under lock eller använd en slowcooker som jag :-) sista timmen tillsätt en blandninga av granatäpplesirap vitlök och mynta ev mer salt och låt det koka.
 
      Jag använde ca 1 dl granatäpplesirap 4-6 vitlöksklyftor och en msk hackad mynta det kan behövas mer så smaka av innan du serverar. Det ska smaka granatäpplesirap, vitlök och mynta. ev behöver skyn kokas ner innan servering för att optimera smakerna. 
 
     Lägg upp kåldolmar underst och köttet överst på ett uppläggningsfat dekorera ev med mynta.
     Serveras med en enkel sallad eller bara yoghurt om du vill. 
 
 
     Jag tycker om kött som kokat länge och bara faller isär lätt, kanske är det en anledning varför jag gillar dolmar av olika slag. Så här blev den där extra rullen efter kokning.
 
      Ni får ha överseende av mina oredigerade bilder! ska försöka bättra mig på den punkten i framtiden :-)
   
                                                                    Smaklig måltid!
 
 PS. För att det skulle gå lite fortare hällde jag på kokt vatten i slowcookern för att snabba på kokningen, sedan lämnade jag den i ca fyra timmar DS.
 
 
Taggar: God mat, kåldolmar, recept., slowcooker;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: