Besökstoppen

busywoman.blogg.se

2014-09-23
21:17:45

Majstortilla original: Gluten, ägg och mjölkfritt!
     
För en tid sedan gjorde jag olika tortillas för att se vilken variant som var godast. Nu äntligen kunde jag få tiden att skriva om det här på bloggen och inte bara på instagram. 
Man blandar  2,5 dl majsmjöl, 2 msk phsylliumfrön,1 tsk salt en skvätt olja och till sist 2 dl kokhett vatten. Blandningen ska stå i kylen någon timme, jag gjorde blandningen på kvällen och lät den stå över natten.
När du är redo att tillaga dem så tar du en liten mängd och rullar den till en boll och lägger den på ett halvt oljat bakplåtspapper och sedan lägger man den andra halvan på degbollen, se bilderna ovan.
 
 
      
Sedan plattar man ut degen antingen för hand eller med verktyg, jag använde en kastrull och tryckte till ordentligt, tyckte det blev jämnt och ganska runt.
 
      
 
Sedan tar man bort ena pappret och lägger ner den i en varm stekpanna med olja i. Efter det låter man den stekas i ca 15 sek då ska man kunna ta bort pappret försiktigt och vända tortillan(försök inte låta pappret stekas)
 
Denna variant är god men kan spricka lite när man försöker göra en rulle av den.
 
Värd att prova! (om du inte vill köpa färdiga glutenfria tortillas i Icas frysdisk, de gick att rulla )
 
Lycka till!
 
 
 
 
 
Taggar: glutenfritt, majs, recept., tortillas;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: