Besökstoppen

busywoman.blogg.se

2012-10-28
17:38:00

Höstlov börjar!
Jag har märkt att när höstlov eller andra ledigheter börjar så börjar klagan på ens barn.
Varför inte tänka att nu har jag en chans att pyssla och göra saker med mina barn.
Med risk för att låta präktig så måste jag ändå berätta hur jag hade det som hemma mamma (jag vet att det inte ser likadant ut nu)
När mina barn var små var jag hemma med dem och under några förmiddagar i veckan gick vi till öppna förskolan där barnen kunde träffa andra barn under min uppsikt, där kunde de också prova olika pyssel mm.
När vi sedan kom hem vilade de som behövde det. Då började jag med middagen kanske ville någon vara med så hittade jag på något de kunde hjälpa till med. Stora barn kom hem från skolan (hämtade dem ibland)
Sedan efter middagen kunde de gå ut på gården, springa av sig sin energi, om de ville (vi hade en liten gård då vi bodde i radhus).sedan kvällsmat och i säng kl 20.00 stora som små. de större fick ligga och läsa om de ville och jag läste saga för de andra.
När sedan lov kom hittade vi på något tex gick på museum eller bakade, tillsammans, åkte skridskor osv. Det behövs inte så mycket för att ens barn ska må bra. Det räcker långt med att bara vara där och lyssna läsa saga , spela nåt spel låta barnen bygga koja osv.(nåt man inte får vara rädd för så är det lite stök)
Jag tror att föräldrar har glömt vad, man kan göra med sitt barn. Att det bara är förskolan som är lösningen.....men tänk efter är det ditt barns bästa verkliogen, att en annan människa gör roliga saker med ditt barn som du kunde varit delaktig i. Sedan är det så att alla måste få ha "tråkigt" ibland för att uppskatta det roliga.
Gnäll inte på dina barn, hitta på något istället!
 
 
 

Kommentar:

mycket bra skrivet! håller helt med dig, det är inte svårt att hitta på nåt kul med barnen, en ny lekplats så har de haft världens bästa dag och museum är ju jättebra!

Svar: Tack!
Fatima El Charif

2012-10-28 @ 18:40:33
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: