Besökstoppen

busywoman.blogg.se

2014-03-16
16:29:00

Vinbladsdolmar "kulturkrock"
 
 
 
I går kväll  ville jag göra lite vinbladsdolmar och fyllningen tog slut och kvar var en hel del vinblad som jag inte ville slänga. Därför fick jag min chans att prova göra en annan variant utan köttfärs fick det bli.Till fyllningen använde jag blötlagt ris och några skedar ajvar (albansk/turkiskt) som jag blivit förtjust i sedan min dotter visat mig denna då hennes svärfamilj ofta äter denna paprikaröra till allt möjligt, sedan lade jag i någon tesked torkad mynta, och vitlök samt kryddade med sju kryddor (libanesisk) och salt. När jag gjort alla dolmar så skar jag och stekte snabbt en kycklingfilé att ha i botten i grytan lade sedan alla dolmar trångt i grytan och hällde på vatten så det precis täckte och tillsatte några skedar granatäpplesirap (libanesisk). Granatäpplesirap och ajvar är jättegott till mycket anser jag (svensk)  därför kom jag att tänka på att detta är verkligen en kulturkrock. 
 
 
Det blev faktiskt riktigt gott även utan köttfärs som kanske ändå skulle vara godare men jag blev nöjd och kycklingen blev god också även om några ben istället för filé skulle förmodligen bli bättre.Jag trodde det skulle smaka mer granatäpplesirap än det gjorde. Så jag tog och hällde lite granatäpplesirap vid sidan om och doppade dolmarna i det, då och då, blev helt klart i min smak. Dolmarna i sig smakade mer än den originala versionens dolmar så man kanske kan smyga ner lite ajvar i fyllningen i den nästa gång utan att någon (min man) märker det, hehe.
 
Taggar: God mat, kulturkrock, recept., vinbladsdolmar;

Kommentar:
#1: mimmi

haha aa d hade han nog nt gillat :p d lät lite konstigt men gott! va tkte pappa om dem då? kan man frysa in sån här mat? heheh ska börja göra storkok nämligen ;)

Svar: Originalversionen med kött i var godast och blev bäst att värma upp dagen efter samt efter nerfrysning. Ja detta är perfekt att frysa in, visste inte det innan. det man får tänka på när man använder inlagda vinblad, som jag gjorde, är att inte salta för mycket för vinbladen är salta i sig. Nästa gång ska jag inte bara låta dem ligga i vatten utan även skölja de eller byta vatten efter en stund innan man börjar rulla.
Fatima El Charif

2014-03-17 @ 09:53:18
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: