Besökstoppen

busywoman.blogg.se

2014-09-13
09:53:54

Risplättar med kardemummasmak, glutenfritt!
 
 
Dessa risplättar kan man göra på olika sätt idag valde jag göra med kardemummasmak. Jag kände för smaken av rispudding som min älskade mor brukade göra.
Recept:
2 ägg
ca 4  dl kokt ris (jag brukar göra det när jag har lite ris över)
1- 2 dl mjölk 
ca 1 dl rismjöl 
ca 2 tsk kardemumma (beroende på hur mycket kardemummasmak du vill ha)
2 msk socker 
smör el olja till stekning.
 
Blanda ägg, mjölk och mjöl, socker och kardemumma i en bunke, blanda sedan i det kokta riset.
Lägg i en klick smör el rapsolja i en varm stekpanna och lägg i smet i pannan så det blir små plättar, jag gjorde ca fyra åt gången. När de fått färg vänd. servera gärna med hemmagjord sylt som du lätt gör av frysta hallon el jordgubbar och syltsocker (vanligt socker går också) och kokar liten stund.
 
Varianter: jag brukar variera med att ta bort socker och kardemumma och tillsätta ost och oregano istället också jättegott, beror lite vad man är sugen på för tillfället :) sött el salt.
 
Jag tycker detta är ett superbra sätt att använda gårdagens ris som blev över!
Skriv gärna och berätta vad du tyckte om receptet, kanske du gör en annan variant som är värd att testa?
 
 
 
 
 
 
 
Taggar: Snabblagat, glutenfritt, kardemumma, recept., rispättar;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: